Strukturierte qualitätsberichte urologischer hauptabteilungen gemäß § 137 SGB V. Entscheidungshilfe für den patienten, marketing-instrument der kliniken, druckmittel der krankenkassen oder datenmüll?

B. Volkmer, S. Petschl, M. Härtel, G. Bopp, K. Herkommer, J. Gschwend

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftÜbersichtsartikelBegutachtung

Abstract

In 2005, German hospitals were legally obliged to publish a structured quality report on their data of 2004 including the top 10 diagnosis-related groups, top 10 diagnoses, and top 10 procedures for every specialty. The aim was to increase the transparency for patients, doctors, and health insurance companies. Comparing the quality reports of 248 departments of urology revealed very uniform distributions of diagnoses and diagnosis-related groups. There was a large variety of top 10 procedures, resulting from different interpretations of the coding system, leading to diminished accuracy. The quality reports provide coding specialists with important data, but for patients and nonspecialized doctors, this system is not helpful in improving transparency.

Titel in ÜbersetzungStructured quality report of urologic clinics according to § 137 SGB V. Useful information for the patient, marketing tool of the hospitals, leverage wielded by the health insurance companies, or junk data?
OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)467-473
Seitenumfang7
FachzeitschriftUrologe - Ausgabe A
Jahrgang45
Ausgabenummer4
DOIs
PublikationsstatusVeröffentlicht - Apr. 2006
Extern publiziertJa

Schlagwörter

  • DRG
  • Diagnosis
  • Procedure
  • Quality
  • Structured quality report

Fingerprint

Untersuchen Sie die Forschungsthemen von „Strukturierte qualitätsberichte urologischer hauptabteilungen gemäß § 137 SGB V. Entscheidungshilfe für den patienten, marketing-instrument der kliniken, druckmittel der krankenkassen oder datenmüll?“. Zusammen bilden sie einen einzigartigen Fingerprint.

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