Professionelle Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudierenden: Eine Scaling-up Studie des Observe-Projekts

Gloria Jahn, Kathleen Stürmer, Tina Seidel, Manfred Prenzel

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftArtikelBegutachtung

11 Zitate (Scopus)

Abstract

In the context of a Germany-wide scaling-up study, the competence structure of professional vision was scrutinized using the tool Observer in a sample of N = 1029 pre-service teachers. Moreover, we examined to what extent the instrument can be used in a comparable way for pre-service teachers for different school types. Corresponding to the results of the scaling-study (N = 152), professional vision can be empirically assessed as one ability, with the differentiation of three aspects: description, explanation, and prediction. This competence structure is replicated for pre-service teachers for different school types. However, the interpretation of the item difficulties has to take the different school types into account.

Titel in ÜbersetzungProfessional vision of pre-service teachers: A scaling-up study of the observe project
OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)171-180
Seitenumfang10
FachzeitschriftZeitschrift fur Entwicklungspsychologie und Padagogische Psychologie
Jahrgang46
Ausgabenummer4
DOIs
PublikationsstatusVeröffentlicht - 2014

Schlagwörter

  • Competence assessment
  • Professional vision
  • Scaling-up
  • Teacher education
  • Teacher research

Fingerprint

Untersuchen Sie die Forschungsthemen von „Professionelle Unterrichtswahrnehmung von Lehramtsstudierenden: Eine Scaling-up Studie des Observe-Projekts“. Zusammen bilden sie einen einzigartigen Fingerprint.

Dieses zitieren