Minimierung des integrationsaufwandes von subsystemen in ein neuartiges drive-by-wire-konzept durch eine optimierte gestaltung der systemarchitektur

E. Sieglin, G. Spiegelberg, O. Gehring, A. Sulzmann, R. Reichel, M. Armbruster

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftÜbersichtsartikelBegutachtung

Abstract

Technical advances of electric, electronic and mechatronic systems allow the realization of new functions in the automotive sector. This can support the reduction of accidents by using driver assisted systems. In the EU SPARC project we show how numerous driver assisted systems are integrated effectively in a drive-by-wire vehicle. Integration of systems having influence on the control functions of a vehicle as e.g. a brake-by-wire system always requires a proof of safety. To perform the safety case it is helpful to use knowledge from the aircraft industry as there exists extensive experiences on this field. A major part of the integration of a brake-by-wire system is done a very early stage of development. This reduces the tasks of the conventional integration.

Titel in ÜbersetzungIntegration of functions in Drive-by-wire-vehicles in the EU-project SPARC shown at the example of a brake-by-wire system for heavy goods vehicles
OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)819-829
Seitenumfang11
FachzeitschriftVDI Berichte
Ausgabenummer1931
PublikationsstatusVeröffentlicht - 2006
Extern publiziertJa

Fingerprint

Untersuchen Sie die Forschungsthemen von „Minimierung des integrationsaufwandes von subsystemen in ein neuartiges drive-by-wire-konzept durch eine optimierte gestaltung der systemarchitektur“. Zusammen bilden sie einen einzigartigen Fingerprint.

Dieses zitieren