Die Veränderung der naturwissenschaftlichen Kompetenz von der 9. zur 10. Klasse bei PISA und den Bildungsstandards unter Berücksichtigung geschlechts- und schulartspezifischer Unterschiede sowie der Zusammensetzung der Schülerschaft

Anja Schiepe-Tiska, Silke Rönnebeck, Patricia Heitmann, Katrin Schöps, Manfred Prenzel, Gabriel Nagy

Publikation: Beitrag in FachzeitschriftArtikelBegutachtung

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Abstract

Thus far, only little evidence exists for the development of students’ science competencies in Germany. The present paper examines in the context of the PISA 2012/2013 longitudinal study, how science competencies develop from 9th to 10th grade and whether there are differences between students depending on the school track, gender, and class membership. Besides PISA science competencies, curricular oriented competencies in content knowledge and scientific inquiry for the subjects biology, physics, and chemistry were examined. Results showed for PISA on average no changes. For all subjects, content knowledge increased; scientific inquiry only increased in physics. Differences occured between the highest school track and other school tracks. Furthermore, girls developed more favorable in PISA and biology as compared to boys based on their initial background. Composition effects could only be found for the average achievement level of a class in PISA but nor for the curricular oriented science competencies. For the average composition of the social background, no effects were found.

Titel in ÜbersetzungChanges in Science Competence from 9th to 10th Grade in PISA and the German Educational Standards, taking into account Gender and School Track Specific Differences as well as the Composition of the Students
OriginalspracheDeutsch
Seiten (von - bis)151-176
Seitenumfang26
FachzeitschriftZeitschrift fur Erziehungswissenschaft
Jahrgang20
DOIs
PublikationsstatusVeröffentlicht - 1 Juni 2017

Schlagwörter

  • Composition effects
  • Content knowledge
  • Scientific inquiry
  • Scientific literacy

Fingerprint

Untersuchen Sie die Forschungsthemen von „Die Veränderung der naturwissenschaftlichen Kompetenz von der 9. zur 10. Klasse bei PISA und den Bildungsstandards unter Berücksichtigung geschlechts- und schulartspezifischer Unterschiede sowie der Zusammensetzung der Schülerschaft“. Zusammen bilden sie einen einzigartigen Fingerprint.

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